museum

I går efter Teknikklubben tog vi en titt på resten av museet.

Just nu finns en fotoutställning med de internationellt erkända fotograferna Anders Petersen och JH Engström.
"Under flera år har Anders och JH arbetat med sitt fotoprojekt med stöd från Värmlands Museum som nu i sommar resulterar i en utställning och en bok. Utställningen From Back Home består av närmare 300 bilder ...."
Går att beskåda till 16 augusti... www.anderspetersen.se  www.jhengstrom.com

Detta, Anna Persdotters ägodelar då hon dog, fick mig att stanna till.

Tänkte just här om dagen hur fruktansvärd mycket prylar man har i sitt bo och funderade över hur det var för typ 100 år sedan. Har sett några bouppteckningar från förr i tiden och man får sig en tankeställare. In i minste detalj har ägodelarna registrerats ner till mest lagade kuddvar och trasiga täcken. Och nu har vi så mycket så vi knappt inte vet vad vi har, ta mej grön. Och inte verkar vi så glada för det. Mest är allt till besvär. Inte minst när man ska flytta eller dö.
Undrar varför vi har blivit så materialistiska och hamsteraktiga. Beror det på tidigare tiders fattigdom. Är människan begärlig. Eller vill vi bara säkra oss inför sämre tider.
Jo jag har huset fyllt med krafs. Mycket, kanske mer än hälften är sånt jag ska GÖRA något med. Tavlor, brukskonst osv. Nångång, när jag hinnar, eller blir gammal...Pensionsförsäkring.
KAN någon gång slänga något "sånt" för att jag inser att OM jag behöver "en sån" så kan jag lätt få tag i "den" DÅ och behöver inte spara "den" utifallatt så länge.
Men annars har jag ju också mycket som bara är minnessaker, prylar och njaaa, kanske tom statussymboler. Fast det är nog bara status för mej och katten kanske.
Känner absolut de som har MER grejsaker överallt, men känner också såna som bara har det som står framme. Å andra sidan byter de kanske oftare ut det som står framme för att det blir omodernt och förändring förnöjer. Så hur man än vänder och vrider på steken, nog fan är vi prylböger hela hopen.

Flytten till Amerrrrka.
Museet har många spännande små vrår och installationer. Allt snyggt ordnat och spännande hopkopplat.
I sommar har de också KALAS "ett fyrverkeri av värmländskt konsthantverk."

































Sen åkte vi hem, men KALAS är öppen till 16 augusti alla dagar 10-17. Entre 40 kr för barn över 20 år.
www.varmlandsmuseum.se
Hej då!

Kommentarer
Postat av: Emelie

imorrn ska vi dit, om inte så tar mor min mig i öra å i arma dä löver ja rä :)

2009-06-17 @ 22:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0