Att vara eller inte vara klok morsa...

7-åringen hade pengar som brände i fickan.
Fick gå själv till leksaksaffären och handla.

Efter noggran undersökning av alla hyllmetrar
kom han fram till vad han helst av allt ville köpa.

Ekonomiskt sett kanske en bra affär, en hel påse
leksaker för endast 49:90

Det var dock några stora MEN.

1) Tillverkat i Kina
2) De stank gummifabrik
3) Det var krigsmatriel
4) Det var märkt med Stars n' Stripes

Jag fann dock ingen mening i att ta upp en diskussion med
honom om de politiska aspekter, utan lät  honom genomföra
ett i hans tycke lyckad köp.

Hemma radade han upp till angrepp, eller försvar...

image212

När vi ibland diskuterar krig, är hans svar att han är väl medveten
om att ett är lek ett annat allvar. Han "tål" att se tecknade våldsam-
heter på diverse Cartoon-kanaler mm, men backar när det är film
med "riktiga" människor, som tex. julkalendern, den var för stark
enligt honom. Tror att alla barn (och vuxna) har en del "medfödda"
inneboende rädslor o/e ångest som behöver bearbetas, och att
barn ibland bearbetar det genom bl.a. krigslekar.Är inte bekymrad
för hans mentala och sociala utveckling eftersom han i julas öns-
kade sig och fick köksleksaker, som han gärna lekar med, liksom
med dockskåp och sjukhusplaymot. Så den viktigaste frågeställning
är väl egentligen tillverkningsland/metod, materialet, eller hur?
Men 7 år gammal, ska man ta vuxenansvar för världsekonomin då?
Stod förra året på JYSK och tittade på billiga "foppatofflor", 19:90/ par
de STANK gummifabrik, samma lukt som ovan, så jag bestämde att
mina fötter formodligen skulle infekteras och förtvina om jag stack
ner dom i dessa skodon. Mina tankar går till de stackars männinskor
som måste arbeta i dessa stinkande gummifabriker.
Fy faaaan, det är omänskligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0