Svensk standard

image277
...och många andra standarder är bra. Tänk bara så besvärligt om inte det fanns ett visst mått av standard på tex. cykeldäcksdetaljer. Då hade inte jag fixat tre cyklar i går eftermiddag. En behövde nytt ventilgummi, och sen var en liten skruvmuttermojäng borta. En annan skulle strama upp kedjan osv. Och alla skulle pumpas.
Gummi och mojäng gick att hitta dels i en låda efter förra ägaren och dels en gammal bebiscykel. Den som själv har slitit sitt hår förstår vad jag menar. Tänk om bebiscykeln och storacykeln hade olika dimension på såna detaljer, .... tack vara ett visst mått av internationell samförstånd eller vad vet jag så är det SAMMA!  HURRRAAA.
image276

Tänkte i går när jag läste om Nokias satsning på miljövänlighet med en mobiltelefon i resurssnåla material....(nu följer ett marknadstips, först till kvarn gäller. ...) riktigt miljövänligt vore det med en "nalle" som kan fås i olika utgåver, Basic, Lyx, Bling-bling, Worker, osv. med möjlighet att välja till olika funktioner och prylar, precis som med bilar. Och som håller något år längre än dagens slit-o-släng-telefoner. Jag hatar att behöva byta ut min gamla nalle!
Vet ni förresten att många fel på mobiler faktisk går att laga. Bortkastning onödigt. Det vet de i tex. Kenya, där min kompis var för några år sedan bl.a. med en handfull trasiga mobiler, de skruver och trixar lite och vupti har de åtgärdat problemet. Kreativt var rätta ordet sa Bill...I like it sa Bull.
Skamligt är det att vår del av världen just nu fordrar mer och mer av diverse metaller och mineraler för att producera fler och fler och fler dyra, pråliga telefoner. Cobolt, platin och guvet allt, och det får minderåriga barn i fattiga länder gräva fram till oss i gruvor som Svensk Arbetsmiljöinspektion skulle tro var ett skämt.
Nu fick ni en skopa av mitt moralindex...hoppas ni pallar ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0