Lapptäcke

I helgen fick jag tillfälle att beundra ett gammalt lapptäcke som tillhör hembygdsgården i bygden. Jag har sett det för.
image353
Men jag har aldrig sett något liknande. Det är fantastiskt. Sydd i blockteknig, av vikta remsor, varför det är otroligt tjockt i sig självt. Färgerna är ihopsatta så det ser ut som ljusa och mörka diagonalstreck efter varandra, jag tänker på sol och skugga när jag ser det.
image354
Det sägs att lapptäcke-experter inte har sett dess like heller, är det någon out there som har ?
image355

Kommentarer
Postat av: LindaLo

Vilken fantastisk kreation! Gissningsvis sydde man förhand på den tiden och med ett helt annat tålamod än nu med symaskiner och alla möjliga hjälpmedel som finns. Fantastiskt!

2011-01-06 @ 13:15:02
URL: http://tankesmulor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0