Bulleriböcker

Bokrea. Ja se i år var jag strukturerat och fokuserat. Hade på förhand bestämt mej. Därför inhandlades
en nygammal kokbok, då jag och exet har delat vårdnad om den gamla, och eftersom jag har haft den i drygt 5 år, så  är det nu hans tur att ha hand om den, med smörfläckar, äggkladd, åsneöron och allt.
Ett par engelska ordböcker; just nu borde jag ha en i varje rum, känns det som.
Var är min syster har biblioteket iofs men jag menar att man bör ha en av varje Sven Nordqvist-pärla i sin ägo, och denna är fantastisk bildrik och underbar. Har ni inte sett den förr så gå och låna den på bibblan bums på stuberten mädesamma.
Impulsköpt blev en italiensk-ordbok. Man kan aldrig så noga veta när man behöver en sån, och det är aldrig fel att utöka samlingen och italienska är ju ett vackert och klassiskt språk, perdonare!

Har sett att Iris Johanssons bok "En annorlunda barndom" är på rean också, ska försöka få tag i den.

Jag läste den för nån vecka sen och den är ganska fantastisk. Den ger en insikt i och förståelse för vad autism kan vara, som jag aldrig har sett maken till. Iris berätter med egna ord, sett ifrån olika vinklar, och de frågor man ställer sig efter läsningen är bl.a.  finns det autistiska drag hos oss alla? Vad är det som utlöser och förstärker dem hos somliga? Vad är egentligen det sjätte sinnet, utan-för-kroppen-upplevelser, vad har småbarnet för förmågor som vi inte förstår?
För känsliga lyssnare kan jag meddela att boken på intet sätt är hokus-posig eller flummig. Jag önskar att alla som jobbar med vilka barn som helst och med autister i synnerhet kunde ta till sej denna pärla. Och skräms av tanken på att man alltsom oftast buntar ihop alla med psykiska utvecklingsstörningar (vadå Störning egentligen) Det kanske är totalt galet. Jag kan även rekommendera den för vem som helst som själv har varit barn!
Åsså har jag läst boken om Berit Ås "Förbannad är jag ganska ofte" av Amy Lönnroth. Den ska jag försöka återkomma till här. Det kanske ledar till en liten kurskursändring för egen del. (Se där fick jag använding för senaste lärdomen, en tvättäkta cliffhanger!) Ha en god dag önskar Snöälgen Frooze!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tja!

Jag tog det kortet som var mest med pengar på. Jag fick bestämma koden också. Hmmm.... vilken ska jag ta?? :)

Jag var i Sunne på tisdan när rean började. Det var ingen bok som föll mig i smaken.

När ska vi ses?

2009-03-02 @ 21:09:22
URL: http://nalunde.blogg.se/
Postat av: Misen

Den där En annorlunda barndom låter intressant, ska se om bibblan har den här.

2009-03-03 @ 19:12:25
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Maria

Blev nyfiken på boken, En annorlunda barndom...

Har inte handlat en enda bok på bokrean i år, lite ovanligt för att vara mej...

2009-03-04 @ 12:31:31
URL: http://tidsfrdriv-m.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0