Glutamat, rosacea och Aloevera


Läste i tidningen att skinkpålägg i Sverige innehåller mycket glutamat. Ett smakförstärkande ämne som inte är tillåtet att använda i matproduktionen i samma utsträckning i en del andra länder.
Glutamat, E621, kan orsak olika sjukdomstillstånd, bl.a. överkänslighet, som kan yttra sig iform av huvudvärk och hudreaktioner. Detta går ibland under namnet "Kinarestaurangsyndromet" troligtvis för att glutamat har använts flitigt i kinesisk matlagning. (Kommer faktiskt ihåg på 80-talet, när jag fick en kinamat-kokbok och fick importera glutamat. Tror det kallades "Det femte krydderiet")
För några år sedan fick jag diagnosen Rosacea, och fick då en förklaring till min abnorma rodnad i ansiktet.
Det är alltså en sorts överkänslighet mot både det en och det andra. Sol, vind,vatten, snö, blåst, värme, kyla, damm, kryddor, vin, öl, kaffe, känslor...eller så här sa farbror doktorn: De ytligt liggande blodkärlen är hyperaktiva, de överreagerar på minsta lilla detalj och har inte vett att lägga ner gardet sen.  I värsta fall ledar detta till inflammationer och då blir det acneliknande besvär.
Sen skrev han ut dyra krämer som skulle göra det hela multo-värre de närmsta månader, men sen skulle det bli bättre... kanske.
Jag stod inte ut med dom.
Som tur är föll jag bokstavligen över en mirakelmedicin veckan efter. 
Aloevera.

Den riktiga certifierade produkten. Det lugnar ner betydligt.
Det klassificeras som livsmedel och inte medicin. Functional food, kan man väl säga.
Aloevera finns också som juice och det tänker jag nu testa ett tag framöver, för att se om det hjälper ytterligare.
Rosacea är inte "farligt" men ibland är det jäkligt irriterande.

Läs mer om aloevera på www.foreverliving.se  och om rosacea vet jag inte
men googla så får du 3 120 000 träffar ;-)

Kommentarer
Postat av: Hea

Ja, det naturliga är oftast det bästa! Helt min åsikt! Och ändå är jag sjuksköterska... Jag känner alltmer av konflikten mellan mitt yrkesval och mina grundvärderingar... Gissa varför jag nu istället ägnar mig åt medicinsk yoga och yogaterapi...

2008-11-19 @ 18:56:05
URL: http://hea-harmoni.blogspot.com
Postat av: June

Min mamma har också rosacea fast det har blivit lite bättre. Vad det gäller alla E-medel så har jag börjat lessna rejält. var faktiskt igår på en ekologisk butik och handlade bara "rent". Det kändes jätteskönt och framförallt sunt!!

2008-11-21 @ 11:14:21
URL: http://www.junebacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0