Sugo italiensk tomatsås

Fann ett recept på "äkta" italiensk tomatsås på www.slagtenhelligko.dk

Var tvungen att testa, och det smakade just beautiful.
Sen är det bara att köra med mixarstaven och smyga ner i köttfärssåsen utan "grönsakspluppar" i som är det enda 7-åringen accepterar. Det man inte vet har man inte ont av.
Hela huset doftar.
.image146
Kom på att ordet SUGO dök upp i min tidiga ungdom. Kollade i första kokboken som mor gav mig, när hon tyckte jag kunde variera onsdagarnas matlagning lite. Hon hade nog tröttnat på minut-ris och köttbullar  i brunsås på burk. Matlagning blev först en kärleksaffär för mig runt de 30. Iaf så mindes jag rätt. Sugo var rätta ordet där på italiensk spagettisås, dock med kött och mejram i.
Kan varieras i det oändliga, men som hon skriver på slagtenhelligko är bladselleri och LÅNGKOK ett must.

image148
Som synes är den trots allt flitigt använd och fortfarande oumbärlig i vissa lägen.

Rent vatten, blommor på bordet och en schysst kärra, vad mer kan man begära?

image147

Ha det och kör försiktigt önskar Mille

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0