Vattenmelonen och nedärvd kokkonst

Jag ska inte klaga på sommaren. Lagomt väder tycker jag. Aktivitetsnivå ok i förhållande till inkomst. Snälla och trevliga barn. Har läst en del trevliga böcker. Och klippt gräset TRE gångar. Grannarna är säkert förtjusta ;- )


Den  här boken håll på att åka retur till bibblan efter knappt 200 sidor, men av någon anledning fortsatte jag trots allt, och den blev helt ok, tror jag, har inte helt fattat vad jag har upplevt, men ibland ska man nog bara låta sig sköljas med och över...
En detalj var iaf en sån AHA-upplevelse...nämligen att hon framhåller en teori som jag själv formulerade för några år sen.
Att kokkonst hoppar över varannan generation. Så, är din mormor duktig på att laga välsmakande mat, då är din morsa usel, men du själv desto bättre.
Nu är det kanske så att det inte alltid stämmer till 100 %, därför har jag kommit på en mer genomarbetad  tes:
även pappans gener spelar såklart roll. Det är ju inte könsbestämt vem som kan laga mat, eller måste göra det...eller hur.
Min pappa tog över matlagningen hemma när jag var typ 10 och alla blev glatt överraskade, att det kunde smaka SÅ intressant. "Jammen kan man ha vin i såsen kan man väl osså ha öl, och nejlikor i köttbullar ger en helt speciell upplevelse" Hur som helst, ingen lät sig avskräckas så även den dag i dag är han suverän Chef i föräldrarhemmet.
Mamma är överlycklig, hon tycker fortfarande matlagning är snudd på en mardrömslik företeelse när hon står för fiolerna. Ändå är hon den enda i familjen som har gått hushållsskola....eller kanske just därför. Tänk så hemskt att vara tvungen att laga mat dag ut och dag in för att man råkar vara MATMOR och inte för att man tycker det är kul.
Nå tillbaka till det här med ärftlighet:
Barnet   

Mamman                                                Pappan
Mormor                     Morfar                Farmor                     Farfar

Om nu tex både Mormor och Morfar är skitbra på gastronomi, då blir Mamman alltså dåligt/hatar att laga mat.
Om Farmor var bra på att koka, men Farfar usel, man kanske inte vet det pga tidens familjelogistik, men som hypotes, då kanske Pappan blir sådär småhyfsad bra.  Då har Barnet alltså en blandförutsättning som heter Dålig/Halvbra och kan då bli halvdålig eller halvbra på matlagning eller trekvartsbra. Om Alla fyra, Mormor, Morfar, Farmor, Farfar var klockrena genier på att koka och steka, då blir såväl Mamma som Pappa taskiga och om något av deras barn överlever, borde det bli en av tidens stjärnkockar. Nå ja, det låter som tunn välling, men hursomhelst har jag faktisk haft samma funderingar som Marian Keyes kring detta tema.
Bon Appétit

Kommentarer
Postat av: Mallaching

hahahaha så roligt och jag tror att det kan stämma! ;)

2008-08-22 @ 10:41:18
URL: http://mallaching.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0